Toplam 23,492 Hadis
Konular

Namazın Kazası Kategorisi

Ebû Katade r.a’den rivâyete göre, 

#4,282 أَنّ رَسُولَ اللَّهِ لَمَّا نَامُوا عَنِ الصَّلَاةِ حَتَّى طَلَعَتِ الشَّمْسُ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ : " فَلْيُصَلِّهَا أَحَدُكُمْ مِنَ الْغَدِ لِوَقْتِهَا
Rasulullah s.a.v ve beraberindekiler güneş doğuncaya kadar uyuyakalmışlardı. Sabah namazını kılmadıkları o günün namazı için Rasulullah s.a.v: “Herkes bu namazı yarın ki sabah namazı vaktinde kılsınlar” buyurdu. 

Nesai, Mevakit: 54 Hn: 613; İbn Mâce, Salat: 9; Dârimi, Salat: 26

Ebu katade r.anhu dedi ki:

#4,281 ذَكَرُوا لِلنَّبِيِّ نَوْمَهُمْ عَنِ الصَّلَاةِ، فَقَالَ: " إِنَّهُ لَيْسَ فِي النَّوْمِ تَفْرِيطٌ، إِنَّمَا التَّفْرِيطُ فِي الْيَقَظَةِ، فَإِذَا نَسِيَ أَحَدُكُمْ صَلَاةً أَوْ نَامَ عَنْهَا فَلْيُصَلِّهَا إِذَا ذَكَرَهَا
Uyuduklarından dolayı namazlarını kaçırdıklarını soranlara, Rasulullah s.a.v: “Normal hayatındaki uykusundan uyanamayıp nadiren de olsa uyuyup namazın geçmesi büyük bir kusur sayılmaz. Esas kusur ve suç namazı uyanıkken geçirip kılmamaktır. Biriniz unutur veya uykuya kalırsa uyandığında ve hatırladığında namazını mutlaka kılsın.”

Nesai, Mevakit: 53 Hn: 611-612; İbn Mâce, Salat: 10; Dârimi, Salat: 26 ve diğerleri.

Enes r.anhu dedi ki: 

#4,280 سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ عَنِ الرَّجُلِ يَرْقُدُ عَنِ الصَّلَاةِ أَوْ يَغْفُلُ عَنْهَا، قَالَ: " كَفَّارَتُهَا أَنْ يُصَلِّيَهَا إِذَا ذَكَرَهَا
Rasulullah s.a.v’e uyuya kalıp namazı geçiren kimsenin durumundan soruldu da şöyle buyurdu: “O namazın keffareti uyanıp hatırlayınca kılmaktır.”

Nesai, Mevakit: 53 Hn: 610; İbn Mâce, Salat: 10; Dârimi, Salat: 26. Namazın kazası.

Cabir b. Abdillah (r.a.)’dan:

#2,509 أَنَّ عُمَرَ بْنَ الخَطَّابِ، قَالَ يَوْمَ الخَنْدَقِ وَجَعَلَ يَسُبُّ كُفَّارَ قُرَيْشٍ، قَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ، مَا كِدْتُ أُصَلِّي العَصْرَ حَتَّى تَغْرُبَ الشَّمْسُ، فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: وَاللَّهِ إِنْ صَلَّيْتُهَا، قَالَ: فَنَزَلْنَا بُطْحَانَ، فَتَوَضَّأَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَتَوَضَّأْنَا، فَصَلَّى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ العَصْرَ بَعْدَ مَا غَرَبَتِ الشَّمْسُ، ثُمَّ صَلَّى بَعْدَهَا الْمَغْرِبَ
Hendek gününde Ömer b. Hattab r.a. Kureyş kafirlerine sövüp saymaya başladı ve dedi ki: “Neredeyse ikindi namazını kılmadan güneş batacaktı, bunun üzerine Rasulullah (s.a.v.) “Vallahi ben ikindi namazını henüz kılmadım” buyurdu. Cabir diyor ki: Bundan sonra Buthan vadisine indik Rasulullah (s.a.v.) abdest aldı bizde abdest aldık Peygamber (s.a.v.) güneş batışından sonra ikindi namazını arkasından da akşam namazını kıldı.

Tirmizi, Salat: 132 Hn: 180; Nesai, Mevakit: 53; İbn Mace, Salat: 6 ve diğerleri. Tirmizi: Bu hadis hasen sahihtir.

Abdullah b. Mes’ud (r.a.)’den rivayete göre, şöyle demiştir:

#2,507 : إِنَّ الْمُشْرِكِينَ شَغَلُوا رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ أَرْبَعِ صَلَوَاتٍ يَوْمَ الخَنْدَقِ، حَتَّى ذَهَبَ مِنَ اللَّيْلِ مَا شَاءَ اللَّهُ، فَأَمَرَ بِلاَلاً فَأَذَّنَ، ثُمَّ أَقَامَ فَصَلَّى الظُّهْرَ، ثُمَّ أَقَامَ فَصَلَّى العَصْرَ، ثُمَّ أَقَامَ فَصَلَّى الْمَغْرِبَ، ثُمَّ أَقَامَ فَصَلَّى العِشَاءَ
“Hendek savaşı günü Rasulullah (s.a.v.)’i dört vakit namazı vaktinde kılmalarına engel oldular. Gece epey ilerledikten sonra Bilal’e emretti O da ezan okudu sonra kamet getirdi ve öğle namazını kıldı. Sonra kamet getirildi ikindi namazı kılındı. Sonra kamet getirildi akşamı, daha sonra da kamet edilerek yatsı namazını kıldı.”

Tirmizi, Salat: 132 Hn: 179; Nesai, Mevakit: 55 ve diğerleri. Bu konuda Ebu Said ve Cabir’den de hadis rivayet edilmiştir. Tirmizi: Abdullah b. Mes’ud’un bu hadisinin senedi pek zararlı değildir ne var ki Ebu Ubeyde, Abdullah b. Mes’ud’dan bu hadisi işitmemiştir. Uyku ve unutma yoluyla geçirilmiş namazlar konusunda alimler bu hadise göre amel etmişlerdir. Kamet getirmeksizin kılsa bile yeterlidir. Şafii bu görüştedir.

Enes (r.a.) dedi ki: Rasulullah (s.a.v.) şöyle buyurdu:

#2,506 مَنْ نَسِيَ صَلاَةً فَلْيُصَلِّهَا إِذَا ذَكَرَهَا
“Bir kimse namazını unutarak geçirmiş ise onu hatırladığı an kılsın.”

Tirmizi, Salat: 131 Hn: 178; Nesai, Mevakît: 53; İbn Mace, Salat: 10 ve diğerleri. Tirmizi: Bu konuda Semûre ve Ebu Katade’den de hadis rivayet edilmiştir. Tirmîzî: Bu Enes hadisi hasen sahihtir. Ali b. ebî Talib’den şöyle dediği aktarılmıştır: “O geçirdiği namazı vakitli vakitsiz ne zaman hatırlarsa o zaman kılar.” Şafii, Ahmed b. Hanbel ve İshak’ın görüşü de böyledir. Ebu Bekre’den rivayet ediliyor, Ebu Bekre ikindi vaktinde uyuyakalmış güneş batarken uyanmış ve namazını güneş battıktan sonra kılmıştır. Küfeliler bu görüştedirler. Biz hadisçiler ise Ali (r.a.)’ın görüşündeyiz

Ebu Katade (r.a.) dedi ki:

#2,487 ذَكَرُوا لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَوْمَهُمْ عَنِ الصَّلاَةِ، فَقَالَ: إِنَّهُ لَيْسَ فِي النَّوْمِ تَفْرِيطٌ، إِنَّمَا التَّفْرِيطُ فِي اليَقَظَةِ، فَإِذَا نَسِيَ أَحَدُكُمْ صَلاَةً، أَوْ نَامَ عَنْهَا، فَلْيُصَلِّهَا إِذَا ذَكَرَهَا
Rasulullah (s.a.v.)’e uykuda namazın geçirilmesinden sordular da: “Namazın uykuda geçirilmesi kusur değildir. Kusur uyanıklılık halinde kılmamaktır. Herhangi biriniz uyuyakalır yada unutursa hatırlayınca namazını kılsın.”

Tirmizi, Salat: 130 Hn: 177; Nesai, Mevakit: 53; İbn Mace, Salat: 10 ve diğerleri.Bu konuda İbn Mesud, Ebu Meryem, İmran b. Husayn, Cübeyr b. Mutim, Ebu Cühayfe, Ebu Said, Amr b. Ümeyye ed Damri, Zü Mihmer’de denilen Zû Mıhber isimli Necaşi’nin kardeşinin oğlundan da birer hadis rivayet edilmiştir. Tirmîzî: Ebu Katade hadisi hasen sahihtir. Uykuda veya unutarak namazını geçirip sonra başka bir namazın vaktinde veya güneş doğarken ve batarken hatırlayan kimse konusunda alimler değişik görüşler ortaya koymuşlardır. Bir kısmı: “Güneş doğarken ve batarken de olsa hatırladığı zaman o namazı kılar” demektedirler. Ahmed, İshak, Şafii ve Malik’in görüşü budur. Bir kısmı ise: “Güneş doğuncaya ve batıncaya kadar kılmaz ondan sonra kılar” demektedirler