Toplam 19,515 Hadis
Konular

Hac Görevini Yerine Getiremeyenlerin Yer Kategorisi

Ebu Rezin el Ukayli (Lakid b Amr) r.a.’dan:

#1,274 أَنَّهُ أَتَى النَّبِيَّ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ أَبِي شَيْخٌ كَبِيرٌ لَا يَسْتَطِيعُ الْحَجَّ وَلَا الْعُمْرَةَ وَلَا الظَّعْنَ، قَالَ: " حُجَّ عَنْ أَبِيكَ وَاعْتَمِرْ
"Kendisi Rasülullah (s.a.v.)’e gelerek “Ey Allah’ın Rasülü! Babam çok yaşlıdır, hac ve umre yolculuğuna gücü yetmez” dedi. Rasulullah (s.a.v.)’de: “Babanın yerine hac ve umre yapıver” buyurdular.

Buhari, Cezaüs Sayd: 34; Tirmizi, Hac 87 Hn: 930; İbn Mace, Menasik: 10 ve diğerleri. Tirmizi: Bu hadis hasen sahihtir. Bu hadiste umrenin zikredilmesi bir başkası adına umre yapılabileceğini göstermek içindir. Ebu Rezin el Ukayli’nin adı Lakit b. Amir’dir.

Büreyde b. Hasib r.a. dedi ki:

#1,273 جَاءَتِ امْرَأَةٌ إِلَى النَّبِيِّ فَقَالَتْ: إِنَّ أُمِّي مَاتَتْ وَلَمْ تَحُجَّ أَفَأَحُجُّ عَنْهَا؟ قَالَ: " نَعَمْ، حُجِّي عَنْهَا
“Bir kadın Rasulullah (s.a.v.)’e gelerek, annem hac yapmadan öldü onun yerine haccedebilir miyim? Diye sordu. Rasulullah (s.a.v.)’de “evet onun yerine hac yap” buyurdular.

Buhari, Cezaüs Sayd: 33; Tirmizi, Hac 86 Hn: 929; İbn Mace, Menasik: 9 ve diğerleri.ž Bu hadis sahihtir.

Fadl b. Abbas r.a'dan:

#1,272 أَنَّ امْرَأَةً مِنْ خَثْعَمٍ، قَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ أَبِي أَدْرَكَتْهُ فَرِيضَةُ اللَّهِ فِي الْحَجِّ، وَهُوَ شَيْخٌ كَبِيرٌ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَسْتَوِيَ عَلَى ظَهْرِ الْبَعِيرِ
"Hasam kabilesinden bir kadın; “Ey Allah’ın Rasulü! Babama hac farz oldu kendisi çok ihtiyar olup binit üzerine binip yolculuk yapamaz” dedi. Bunun üzerine Rasulullah (s.a.v.); “Onun yerine sen hac yapıver” buyurdular.

Buhari Cezaus Sayd: 34; Tirmizi, Hac 85 Hn: 928; İbn Mace, Menasik: 10 ve diğerleri.ž Tirmîzî: Bu konuda Ali, Büreyde, Husayn b. Avf, Ebu Rezin el Ukayli, Sevde b. Zem’a ve İbn Abbas’tan da hadis rivâyet edilmiştir. Tirmîzî: Fadl b. Abbas hadisi hasen sahihtir. İbn Abbas Husayn b. Avf el Müzeni’den de bir benzeri rivâyet edilmiştir. Yine aynı şekilde İbn Abbâs’tan, Sinan b. Abdillah el Cühenî ve halasından da rivâyet edilmiştir. Sadece İbn Abbâs’tan da rivâyet edilmiştir. Bu rivâyetler hakkında Muhammed’e sordum şöyle dedi: “Bu konuda en sahih rivâyet İbn Abbâs’ın Fadl b. Abbâs’tan rivâyetidir. Belki de İbn Abbâs bu hadisi Fadl ve daha başkalarından işitmiş sonra da mürsel olarak rivâyet etmiş ve işittiği kimseleri söylememiş olabilir.” Tirmîzî: Bu konuda Peygamber (s.a.v.)’den sahih pek çok hadis rivâyet edilmiştir. Peygamber (s.a.v.)’in ashabından ve sonraki dönem ilim adamları bu hadisle amel ederler. Sevrî İbn’ül Mübarek, Şâfii, Ahmed, İshâk aynı görüşte olup ölen kimse adına hac yapılabileceği kanaatindedirler. Mâlik ise şöyle der: “Kendi yerine hac yapılmasını vasiyet ederse ölen kimse yerine bir başkası hac yapabilir.” Bazı ilim adamları ise: “Yaşlı haccedemeyecek durumda olan bir kimse adına da hac yapılabilir” demektedirler ki İbn’ül Mübarek ve Şâfii bu görüştedir.