Toplam 19,439 Hadis
Konular

Seferde Oruç Kategorisi

Muhammed b. Kab rahimullah dedi ki:

#1,046 أَتَيْتُ أَنَسَ بْنِ مَالِكٍ فِي رَمَضَانَ وَهُوَ يُرِيدُ سَفَرًا، وَقَدْ رُحِلَتْ لَهُ رَاحِلَتُهُ وَلَبِسَ ثِيَابَ السَّفَرِ فَدَعَا بِطَعَامٍ فَأَكَلَ، فَقُلْتُ لَهُ: سُنَّةٌ، قَالَ: سُنَّةٌ، ثُمَّ رَكِبَ
"Bir Ramazan günü yolculuğa çıkmak isteyen Enes b. Malik’in yanına geldim; biniti hazırlanmış yolculuk elbiselerini de giyinmişti. Yemek istedi ve yedi. Bende ona: “Bu yaptığın sünnet midir?” dedim. “Sünnettir” dedi ve binitine bindi. Diğer (800 nolu) rivayette ise: Muhammed b. Ka’b’tan rivayete göre, şöyle demiştir: “Enes b. Malik’e Ramazanda geldim…” dedi ve önceki hadisin bir benzerini bize nakletti. Tirmizi der ki: Bazı ilim adamları bu hadisle amel ederek: “Yolculuğa çıkacak kimsenin çıkmazdan önce evinde yemeğini yemesi gerektiğini şehrin ve köyün duvarları görünmez oluncaya kadar da namazı kısaltması gerektiğini” söylerler İshak b. İbrahim el Hanzali de aynı kanaattedir.

Tirmizi, Savm 76 Hn: 799 ve 800 ve diğerleri. Tirmizi: Bu hadis hasendir. Muhammed b. Cafer, Ebû Kesir’in oğlu olup, Medîneli ve güvenilir bir kimsedir. İsmail b. Cafer’in de kardeşidir. Abdullah b. Cafer ise Necîh’in oğlu ve Ali b. el Medinî’nin babasıdır. Yahya b. Maîn onun hadis konusunda zayıf olduğunu söyler.

Ebu Said el Hudri r.a. dedi ki:

#944 كُنَّا نُسَافِرُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ فَمِنَّا الصَّائِمُ وَمِنَّا الْمُفْطِرُ فَلَا يَجِدُ الْمُفْطِرُ عَلَى الصَّائِمِ، وَلَا الصَّائِمُ عَلَى الْمُفْطِرِ، فَكَانُوا يَرَوْنَ أَنَّهُ مَنْ وَجَدَ قُوَّةً فَصَامَ فَحَسَنٌ، وَمَنْ وَجَدَ ضَعْفًا فَأَفْطَرَ فَحَسَنٌ
“Rasulullah (s.a.v.) ile birlikte yolculuğa çıkardık kimimiz oruç tutar kimimizde oruç tutmazdı ne oruç tutan tutmayanı ayıpladı nede tutmayanlar tutan kimseleri ayıpladı. Kendisinde kuvvet bulup da oruç tutanı iyi ve hoş karşılarlar. Oruca dayanamayıp yiyen kimseleri de iyi ve hoş karşılarlardı.”

Buhari, Savm: 33; Müslim, Sıyam: 15; Tirmizi, Savm 19 Hn: 713 ve diğerleri. Tirmizi: Bu hadis hasen sahihtir.

Ebu Said el Hudri r.a. dedi ki:

#943 كُنَّا نُسَافِرُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ فِي رَمَضَانَ، فَمَا يَعِيبُ عَلَى الصَّائِمِ صَوْمَهُ وَلَا عَلَى الْمُفْطِرِ إِفْطَارَهُ
“Rasülullah (s.a.v.) ile birlikte yolculuğa çıkardık da: “Oruç tutanın tutması, oruç tutmayanın da oruç tutmaması ayıplanmazdı.”

Müslim, Sıyam: 15; Buhari, Savm: 33; Tirmizi, Savm 19 Hn: 712 ve diğerleri.ž Tirmizi: Bu hadis hasen sahihtir.

Aişe r.a'dan:

#942 أَنَّ حَمْزَةَ بْنَ عَمْرٍو الْأَسْلَمِيِّ، سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ عَنِ الصَّوْمِ فِي السَّفَرِ وَكَانَ يَسْرُدُ الصَّوْمَ، فَقَال رَسُولُ اللَّهِ : إِنْ شِئْتَ فَصُمْ وَإِنْ شِئْتَ فَأَفْطِر
Hamza b. Amr el Eslemi Rasülullah (s.a.v.)’e yolculukta oruç tutmanın hükmünü sordu kendisi çok oruç tutmanın hükmünü sordu kendisi çok oruç tutan biriydi. Rasulullah (s.a.v.): “İstersen tut, istersen tutma” buyurdular.

Buhari, Savm: 33; Müslim, Sıyam: 17; Tirmizi, Savm 19 Hn: 711 ve diğerleri. ž Tirmizi: Bu konuda Enes b. Malik, Ebu Said, Abdullah b. Amr, Ebud Derda, Hamza b. Amr el Eslemi’den de hadis rivâyet edilmiştir. Tirmîzî: Âişe (r.anha)’nın: “Hamza b. Amr Rasûlullah (s.a.v.)’e sordu…” diye başlayan hadisi hasen sahihtir.

Cabir b. Abdillah r.a'den:

#941 أَنّ رَسُولَ اللَّهِ خَرَجَ إِلَى مَكَّةَ عَامَ الْفَتْحِ، فَصَامَ حَتَّى بَلَغَ كُرَاعَ الْغَمِيمِ وَصَامَ النَّاسُ مَعَهُ، فَقِيلَ لَهُ: إِنَّ النَّاسَ قَدْ شَقَّ عَلَيْهِمُ الصِّيَامُ، وَإِنَّ النَّاسَ يَنْظُرُونَ فِيمَا فَعَلْتَ، فَدَعَا بِقَدَحٍ مِنْ مَاءٍ بَعْدَ الْعَصْرِ، فَشَرِبَ وَالنَّاسُ يَنْظُرُونَ إِلَيْهِ، فَأَفْطَرَ بَعْضُهُمْ وَصَامَ بَعْضُهُمْ، فَبَلَغَهُ أَنَّ نَاسًا صَامُوا، فَقَالَ: " أُولَئِكَ الْعُصَاةُ
"Rasülullah (s.a.v.) Fetih yılı Mekke’ye doğru yola çıkmıştı. Küraül Gamim denilen yere varıncaya kadar kendisi de ashabı da oruçlu idiler Rasülullah (s.a.v.)’e şöyle denildi: “Oruç insanlara zor geliyor insanlar sizin yaptığınıza bakıp duruyorlar. Rasulullah (s.a.v.) ikindiden sonra bir bardak su istedi ve insanların gözü önünde içti. Bunu görenlerin bir kısmı oruçlarını açtılar bir kısmı ise oruca devam ettiler. Bir kısım ashabının oruçlarına devam ettikleri haberi kendisine ulaşınca onlar itaat etmiyorlar isyan etmişlerdir” buyurdular. Rasülullah (s.a.v.)’den لَيْسَ مِنَ الْبِرِّ الصِّيَامُ فِي السَّفَرِ “Yolculukta oruç tutmak iyi Müslüman olmak demek değildir” diye de bir hadis rivayet edilmiştir. Tirmizi der ki: Rasulullah (s.a.v.)’in ashabından ve başkalarından bazı alimler yolculukta oruç tutulması taraftarıdırlar hatta bir kısmı yolculukta tutulan orucun kaza edilmesi görüşündedirler. Ahmed ve İshak yolculukta oruç tutmamayı tercih etmişlerdir. Ahmed ve İshak yolculukta oruç tutmamayı tercih etmişlerdir. Rasulullah (s.a.v.)’in ashabından ve diğer bazı alimler ise “Gücü yeterde oruç tutarsa ne güzeldir ve değerli bir iş yapmış olur” derler. Sufyan es Sevri, Malik b. Enes, Abdullah b. Mübarek bunlardandır. Şafii diyor ki: Rasulullah (s.a.v.)’in “Yolculukta oruç tutmak iyi Müslüman olmak demek değildir” sözünün manası ve “bazı kimselerin oruçlu kalması haberi ulaşınca” onlar asidirler sözünün manası: Allah’ın verdiği bu izni gönlü kaldıramayan kimseler içindir. Kişi yolculukta oruç tutmayı mübah görür fakat dayanabileceği için oruç tutarsa bu benim hoşuma gider.

Müslim, Sıyam: 15; Tirmizi, Savm 18 Hn: 710 ve diğerleri.ž Tirmizi: Bu konuda Kab b. Asım, İbn Abbas ve Ebu Hüreyre’den de hadis rivâyet edilmiştir. Tirmizi: Cabir hadisi hasen sahihtir.