Toplam 19,048 Hadis
Konular

İftar Kategorisi

Zeyd b. Halid el Cüheni r.a. dedi ki: Rasülullah (s.a.v.) şöyle buyurdu:

#1,052 مَنْ فَطَّرَ صَائِمًا كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ غَيْرَ أَنَّهُ لَا يَنْقُصُ مِنْ أَجْرِ الصَّائِمِ شَيْئًا
“Her kim bir oruçluya iftar yemeği verirse kendisine onun sevabı kadar sevap vardır oruçlunun sevabından bir şey eksiltmeksizin.”

Tirmizi, Savm 82 Hn: 807; İbn Mace, Sıyam: 45 ve diğerleri. Tirmizi: Bu hadis hasen sahihtir.

Enes r.a. dedi ki: Rasülullah (s.a.v.) şöyle buyurdu:

#1,026 لَا تُوَاصِلُوا "، قَالُوا: فَإِنَّكَ تُوَاصِلُ يَا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: " إِنِّي لَسْتُ كَأَحَدِكُمْ، إِنَّ رَبِّي يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِي
“Orucu birbirine iftar etmeksizin birleştirmeyin” buyurdu. Bunun üzerine Ey Allah’ın Rasulü sen bu işi yapıyorsun dediler. Buyurdular ki: “Ben sizin gibi değilim Rabbim beni yedirir ve içirir. Tirmizi der ki: ”İlim adamları bu hadisle amel ederek orucu birbirine iftar etmeksizin birleştirmeyi hoş görmemişlerdir. Abdullah b. Zübeyr’in günlerce iftar etmeden oruç tuttuğu da rivayet edilmiştir.

Buhari, Savm: 48; Müslim, Sıyam: 11; Tirmizi, Savm 62 Hn: 778 ve diğerleri. Tirmizi: Bu konuda Ali, Ebu Hüreyre, Aişe, İbn Ömer, Cabir, Ebu Said, Beşir b. Hasasıyye’den de hadis rivâyet edilmiştir. Tirmizi: Enes hadisi hasen sahihtir.

Ebu Atıyye rahimullah dedi ki:

#933 دَخَلْتُ أَنَا وَمَسْرُوقٌ عَلَى عَائِشَةَ، فَقُلْنَا: يَا أُمَّ الْمُؤْمِنِينَ رَجُلَانِ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ أَحَدُهُمَا يُعَجِّلُ الْإِفْطَارَ وَيُعَجِّلُ الصَّلَاةَ، وَالْآخَرُ يُؤَخِّرُ الْإِفْطَارَ وَيُؤَخِّرُ الصَّلَاةَ، قَالَتْ: أَيُّهُمَا يُعَجِّلُ الْإِفْطَارَ وَيُعَجِّلُ الصَّلَاةَ؟ قُلْنَا: عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْعُودٍ، قَالَتْ: هَكَذَا صَنَع رَسُولُ اللَّهِ ، وَالْآخَرُ أَبُو مُوسَى
Ben ve Mesrük, Aişe’nin yanına girdik ve: “Ey Mümin’lerin annesi dedik, Muhammed (s.a.v.)’in ashabından iki adam var ki birisi hem iftarı acele ediyor hem de namazları acele kılıyor diğeri ise iftarı da namazı da geciktiriyor dedik. Aişe; Bunlardan hangisi namazda ve iftarda acele ediyor diye sordu. Biz de Abdullah b. Mesud’tur. Cevabını verdik. Aişe (r.anha) ise; “Rasülullah (s.a.v.) de işte böyle yapardı” dedi. Diğer kimse ise “Ebu Musa’dır.”

Müslim, Sıyam: 9; Tirmizi, Savm 13 Hn: 702; İbn Mace, Sıyam: 24 ve diğerleri. Tirmizi: Bu hadis hasen sahihtir. Ebu Atıyye’nin adı Mâlik b. Ebû Âmir el Hemdanî’dir. Onun Mâlik b. Âmir el Hemdanî olduğu da söylenmektedir. Bu ikinci rivâyet daha sahihtir.

Evzai rahimullah'dan:

#932 بِهَذَا الْإِسْنَادِ نَحْوَهُ.
Bu senedle (700 nolu) hadisin benzerini aktardı. ž

Tirmizi, Savm 13 Hn: 701. Tirmizi: Bu hadis hasen garibtir.

Ebu Hüreyre r.a. dedi ki: Rasülullah (s.a.v.) şöyle buyurdu:

#931 قَالَ اللَّهُ : أَحَبُّ عِبَادِي إِلَيَّ أَعْجَلُهُمْ فِطْرًا
Allah buyurdu ki: “Kullarımın bana en sevimli gelenleri oruçlarını açmakta acele edenlerdir.”

Tirmizi, Savm 13 Hn: 700; Ahmed, Müsned Hn: 7200 ve 8160; İbn Huzeyme, Sahih Hn: 1924 ve 1928; İbn Hibban, Sahih Hn: 3507 ve 3508; Beyhaki, Sünenil Kübra Hn: 7501 ve diğerleri. Tirmizi: Hadis hasen gariptir dedi.

Sehl b. Sad r.a. dedi ki: Rasülullah (s.a.v.) şöyle buyurdu:

#930 لَا يَزَالُ النَّاسُ بِخَيْرٍ مَا عَجَّلُوا الْفِطْرَ
“Müslümanlar vakti girince iftar etmeye acele davrandıkları sürece daima hayırla beraberdirler.” Tirmizi der ki: Rasulullah (s.a.v.)’in ashabından ve sonraki dönem ilim adamları bu hadisle amel ederek iftarda acele etmeyi müstehab görürler. Şafii, Ahmed ve İshak bunlardandır.

Müslim, Sıyam: 9; Tirmizi, Savm 13 Hn: 699; İbn Mace, Sıyam: 24 ve diğerleri. Tirmizi: Bu konuda Ebu Hüreyre, İbn Abbas, Aişe ve Enes b. Malik’den de hadis rivâyet edilmiştir. Tirmizi: Sehl b. Sad’ın hadisi hasen sahihtir.

Enes r.a. dedi ki:

#928 كَانَ النَّبِيُّ يُفْطِرُ قَبْلَ أَنْ يُصَلِّيَ عَلَى رُطَبَاتٍ، فَإِنْ لَمْ تَكُنْ رُطَبَاتٌ فَتُمَيْرَاتٌ، فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تُمَيْرَاتٌ حَسَا حَسَوَاتٍ مِنْ مَاءٍ
“Rasülullah (s.a.v.) orucunu namazdan önce birkaç yaş hurma ile, yaş hurma bulamadığı hallerde kuru hurma ile onu da bulamaz ise birkaç yudum su ile iftar ederdi.” Tirmizi der ki: : Rasülullah (s.a.v.)’in kış günlerinde hurma ile, yaz günlerinde ise su ile orucunu açtığına dair rivayetler vardır.

Tirmizi, Savm 10 Hn: 696; Ebu Davud, Savm: 21; İbn Mace, Sıyam: 25 ve diğerleri.ž Tirmizi: Bu hadis hasen garibtir.

Selman b. Amir ed Dabbi r.a'dan: Rasülullah (s.a.v.) şöyle buyurdu:

#927 إِذَا أَفْطَرَ أَحَدُكُمْ فَلْيُفْطِرْ عَلَى تَمْرٍ زَادَ ابْنُ عُيَيْنَةَ فَإِنَّهُ بَرَكَةٌ، فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَلْيُفْطِرْ عَلَى مَاءٍ فَإِنَّهُ طَهُورٌ
“Sizden biriniz orucunu açacağında hurma ile açsın.” Tirmizi der ki: İbn Uyeyne şu ilaveyi yapmıştır: “Çünkü o hurma bereketlidir. Hurma bulamayan su ile iftar etsin çünkü su temizdir.”

Tirmizi, Savm 10 Hn: 695; Ebu Davud, Sıyam: 21; İbn Mace, Sıyam: 25 ve diğerleri.ž Tirmizi: Bu hadis hasen garibtir.

Enes b. Malik r.a'dan rivayet edildiğine göre, şöyle dedi: Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurdu:

#926 مَنْ وَجَدَ تَمْرًا فَلْيُفْطِرْ عَلَيْهِ وَمَنْ لَا فَلْيُفْطِرْ عَلَى مَاءٍ، فَإِنَّ الْمَاءَ طَهُورٌ
“Hurma bulabilen hurma ile orucunu açsın hurma bulamayan da su ile iftar etsin. Çünkü su temizdir.”

Tirmizi, Savm 10 Hn: 694; Ebu Davud, Sıyam: 21; İbn Mace, Sıyam: 25 ve diğerleri.ž Tirmizi: Bu konuda Selman b. Amir’den de hadis rivâyet edilmiştir. Tirmizi: Enes hadisini; Said b. Amir’den başkasının Şu’be’den bu şekilde rivâyet ettiğini bilmiyoruz. Bu rivâyet pek sağlam değildir. Abdulaziz b. Suheyb’in, Enes’den rivâyeti hakkında elimizde bir belge yoktur. Şu’be’nin arkadaşları bu hadisi; Şu’be, Âsım el Ahvel, Hafsa binti Sirin, Rebab, Selman b. Âmir yoluyla rivâyet ediyor ki bu rivâyet Saîd b. Âmir’in rivâyetinden daha sahihtir. Aynı şekilde Şu’be’den, Âsım’dan, Hafsa binti Sirîn’den, Selman’dan (Şu’be, Rebab’tan demedi) rivâyet edilmiştir. Sahih olan rivâyet: Sûfyân es Sevrî’nin, İbn Uyeyne ve başkalarından, Âsım el Ahvel’den, Hafsa binti Sirîn’den, Rebab’tan ve Selman b. Âmir’in rivâyetidir. İbn Avn diyor ki: Ümmür Raîh binti Suley’, Selman b. Amir’den diyor “er Rebab” Ümmür Raih’in kendisidir.

Ömer b. Hattab r.a. dedi ki: Rasülullah (s.a.v.) şöyle buyurdu:

#925 إِذَا أَقْبَلَ اللَّيْلُ وَأَدْبَرَ النَّهَارُ وَغَابَتِ الشَّمْسُ فَقَدْ أَفْطَرْتَ
“Gece gelip gündüz gidince ve güneş kaybolunca orucunu açarsın.”

Müslim, Sıyam: 10; Tirmizi, Savm 12 Hn: 698 ve diğerleri.ž Tirmizi: Bu konuda İbn ebi Evfa ve Ebu Said’den de hadis rivâyet edilmiştir. Tirmizi: Ömer hadisi hasen sahihtir.