Toplam 19,787 Hadis
Konular

Dili Korumanın Fazileti Kategorisi

Sufyan b. Abdullah es-Sekafi r.a. dedi ki:

#603 قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ حَدِّثْنِي بِأَمْرٍ أَعْتَصِمُ بِهِ، قَالَ: " قُلْ رَبِّيَ اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقِمْ "، قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَخْوَفُ مَا تَخَافُ عَلَيَّ فَأَخَذَ بِلِسَانِ نَفْسِهِ، ثُمَّ قَالَ: هَذَا
"Ey Allah’ın Rasulü! Bana bir iş söyle ona sımsıkı sarılayım” dedim. Rasülullah (s.a.v.) şöyle buyurdu: “Rabbim Allah’tır de sonra dosdoğru ol.” Sufyan diyor ki: “Ey Allah’ın Rasulü! Benim için en korkulacak şey nedir?” dedim. Rasulullah (s.a.v.): Kendi dilini tutarak, “İşte bu” buyurdular.

Müslim, İman: 55; Tirmizi, Zühd 60 Hn: 2410; İbn Mace, Fiten: 62 ve diğerleri. Tirmizi: Bu hadis hasen sahihtir. Bu hadis Süfyân b. Abdullah es Sekafi’den değişik şekillerde rivayet edilmiştir.

Ebu Hüreyre r.a. dedi ki: Rasülullah sallallahu aleyhi vesellem şöyle buyurdu:

#602 مَنْ وَقَاهُ اللَّهُ شَرَّ مَا بَيْنَ لَحْيَيْهِ وَشَرَّ مَا بَيْنَ رِجْلَيْهِ دَخَلَ الْجَنَّةَ
“Allah her kimi iki çenesi arasındakinin şerri ile iki bacağı arasındakinin şerrinden korursa, Cennete girer.”

Tirmizi, Zühd 60 Hn: 2409; Tirmizî: Ebû Hüreyre (r.a.)’den hadis rivâyet eden Ebu Hazim’in ismi; Eşcaiyye’li Azze’nin azâdlı kölesi Selman’dır ve Küfelidir. Sehl b. Sad’den rivâyet eden Ebû Hâzim ise Zahid olup Medînelidir. İsmi; Seleme b. Dinar’dır. Bu hadis hasen garibtir.

Sehl b. Sad r.a. dedi ki: Rasülullah s.a.v. şöyle buyurdu:

#601 مَنْ يَتَكَفَّلُ لِي مَا بَيْنَ لَحْيَيْهِ، وَمَا بَيْنَ رِجْلَيْهِ، أَتَكَفَّلُ لَهُ بِالْجَنَّةِ
“Kim iki çenesi arasındaki ile iki bacağı arasındakini kötü yolda kullanmamayı tekeffül ederse ben de ona Cenneti tekeffül ederim.”

Buhari, Rikak: 23; Tirmizi, Zühd 60 Hn: 2408 ve diğerleri.ž Bu konuda Ebu Hüreyre ve İbn Abbas’tan da hadis rivâyet edilmiştir. Tirmizi: Sehl hadisi hasen garibtir.

Ebu Said el Hudri (r.a.)’den merfu olarak rivâyet edildiğine göre, şöyle demiştir:

#600 إِذَا أَصْبَحَ ابْنُ آدَمَ، فَإِنَّ الْأَعْضَاءَ كُلَّهَا تُكَفِّرُ اللِّسَانَ، فَتَقُولُ: اتَّقِ اللَّهَ فِينَا فَإِنَّمَا نَحْنُ بِكَ فَإِنِ اسْتَقَمْتَ اسْتَقَمْنَا وَإِنِ اعْوَجَجْتَ اعْوَجَجْنَا
“Sabah olduğu zaman bütün organlar dile yalvararak şöyle derler: Bizim için Allah’a karşı sorumluluk bilinci duy biz seninle ayaktayız sen doğru olursan bizde doğru oluruz sen eğilirsen bizde eğiliriz.”

Tirmizi, Zühd 60 Hn: 2407; Abd b. Humeyd, Müsned Hn: 979; Hattabi, Garibul Hadis Hn: 1044; Ebu Nuaym, Hilyetül Evliya Hn: 5904 ve diğerleri. Tirmizi: Hennad, Ebu Usame vasıtasıyla Hammad b. Zeyd’den bu hadisin bir benzerini merfu olmaksızın rivâyet etmiştir. Bu rivâyet Muhammed b. Musa’nın rivâyetinden daha sahihtir. Tirmizi: Bu hadis sadece Hammad b. Zeyd’in rivâyetiyle bilmekteyiz. Pek çok kişi bu hadisi Hammad b. Zeyd’den merfu olmaksızın rivâyet etmişlerdir.

Ukbe b. Amir r.a. dedi ki:

#599 قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَا النَّجَاةُ؟ قَالَ: " أَمْسِكْ عَلَيْكَ لِسَانَكَ وَلْيَسَعْكَ بَيْتُكَ وَابْكِ عَلَى خَطِيئَتِكَ
"Rasülullah (s.a.v.)’e kurtuluş nedir? Diye sordum. Buyurdular ki: “Diline sahip ol; evin başına dar gelmesin, günahlarından dolayı ağla.”

Tirmizi, Zühd 60 Hn: 2406; Ahmed, Zühd Hn: 81; Taberani, Mucemül Kebir Hn: 741; Beyhaki, Şuabul İman Hn: 818; Ebu Naim, Hilyetül Evliya Hn: 1393; Hatib, Tarihul Bağdat Hn: 2757. Tirmizi: Bu hadis hasendir.

İbni Ömer r.a. dedi ki: Resülullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

#585 لَا تُكْثِرُوا الْكَلَامَ بِغَيْرِ ذِكْرِ اللَّهِ فَإِنَّ كَثْرَةَ الْكَلَامِ بِغَيْرِ ذِكْرِ اللَّهِ قَسْوَةٌ لِلْقَلْبِ ، وَإِنَّ أَبْعَدَ النَّاسِ مِنَ اللَّهِ الْقَلْبُ الْقَاسِي
"Allah'ın zikri dışında kelamı çok yapmayın. Zira, Allah'ın zikri dışında çok kelam, kalbe kasvet (katılık) verir. Şunu bilin ki, insanların Allah'a en uzak olanı kalbi katı olanlardır."

Tirmizi, Zühd 62 Hn: 2413. Tirmizi dedi ki: Hadis hasen garibtir.

Enes Radıyallahu anh’den; “Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu ki;

#554 لَا يَسْتَقِيمُ إِيمَانُ عَبْدٍ حَتَّى يَسْتَقِيمَ قَلْبُهُ، وَلَا يَسْتَقِيمُ قَلْبُهُ حَتَّى يَسْتَقِيمَ لِسَانُهُ، وَلَا يَدْخُلُ رَجُلٌ الْجَنَّةَ لَا يَأْمَنُ جَارُهُ بَوَائِقَهُ
“Kulun kalbi dosdoğru olmadıkça imanı dosdoğru olmaz. Dili dosdoğru olmadıkça, kalbi dosdoğru olmaz. Kişi, komşusu kendisinin kötülüğünden emin olmadıkça cennete giremez.”

Ahmed, Müsned Hn: 12636; İbni Ebid Dünya Kitabus Samt Hn: 9; Beyhaki, Şuabul İman Hn: 8 ve diğerleri isnadı hasendir.

Muaz r.a.'den; "Dedim ki;

#553 يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَيُّ الأَعْمَالِ أَفْضَلُ؟ " فَأَخْرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِسَانَهُ، ثُمَّ وَضَعَ عَلَيْهِ أُصْبُعَيْهِ
"Ey Allah'ın Rasulü! En faziletli amel hangisidir?" bunun üzerine Rasulullah Sallallahu aleyhi ve sellem dilini çıkardı ve parmağını üzerine koydu."

İbni Ebid Dünya; Kitabus Samt Hn: 8; Iraki el­Muğni(3/94) isnadında Şehr Bin Havşeb adlı meşhur zayıf ravi vardır. Fakat o yalan ile itham edilmiş değildir. Bu rivayet şahit getirmeye uygundur.

Muaz Bin Cebel Radıyallahu anh’den; “Dedim ki Ey Allah’ın Rasulü! Söylediğimiz şeylerden mesul tutulacak mıyız?” Buyurdu ki;

#552 ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ يَا ابْنَ جَبَلٍ، وَهَلْ يَكُبُّ النَّاسَ فِي النَّارِ عَلَى مَنَاخِرِهِمْ إِلا حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ؟
“Anan seni düşüreydi ey Muaz! İnsanlar cehenneme burunları üzere ancak dillerinden çıkanlar sebebi ile yuvarlanmıyorlar mı?

İbni Ebid Dünya Kitabus Samt Hn: 6; Taberani Mucemül Kebir Hn: 278; Heysemi Mecmeuz Zevaid(9/300) Taberani bunu hasen senedle rivayet etti.