Toplam 23,319 Hadis
Konular

Hırsın Kötülüğü Kategorisi

Kab b. Malik el-Ensari r.a. dedi ki: Rasülullah sallallahu aleyhi vesellem şöyle buyurdu:

#564 مَا ذِئْبَانِ جَائِعَانِ أُرْسِلَا فِي غَنَمٍ بِأَفْسَدَ لَهَا مِنْ حِرْصِ الْمَرْءِ عَلَى الْمَالِ وَالشَّرَفِ لِدِينِهِ
“Bir koyun sürüsü üzerine salıverilen iki aç kurdun o sürüye zararı, kişinin mal ve makam hırsının dinine verdiği zarardan daha fazla değildir.”

Tirmizi, Zühd 43 Hn: 2376; Darimi, Rikak: 21 ve diğerleri. Tirmizi: Bu hadis hasen sahihtir. Bu konuda İbn Ömer’den de hadis rivâyet edilmiş olup senedi sağlam değildir.

Ebu Hüreyre r.a. dedi ki: Rasülullah sallallahu aleyhi vesellem şöyle buyurdu:

#563 لُعِنَ عَبْدُ الدِّينَارِ لُعِنَ عَبْدُ الدِّرْهَمِ
“Dinar’a ve dirheme kulluk yapanlara lanet edilmiştir.”

Tirmizi, Zühd 42 Hn: 2375; İbn Mace, Zühd: 8 ve diğerleri.ž Tirmizi: Bu hadis bu şekliyle hasen garibtir. Bu hadis değişik bir şekilde Ebu Salih’den, Ebu Hüreyre’den daha uzun olarak ta rivâyet edilmiştir.

Abdullah ibn Şuheyr r.a. Nebi sallallahu aleyhi vesellemin sohbetine vardığında; Rasalullah (s.a.v.):

#527 وَهُوَ يَقُولُ: "أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ، قَالَ: يَقُولُ ابْنُ آدَمَ: مَالِي مَالِي، وَهَلْ لَكَ مِنْ مَالِكَ إِلَّا مَا تَصَدَّقْتَ فَأَمْضَيْتَ أَوْ أَكَلْتَ فَأَفْنَيْتَ، أَوْ لَبِسْتَ فَأَبْلَيْتَ
Tekasür suresini yorumlar durumda şöyle diyordu: “Mal biriktirip çoğaltma işi sizi oyalıyor", ademoğlu malım malım der oysa senin malından senin olan, sadaka vererek ahirete gönderdiğin, yiyip tükettiğin ve giyip eskittiğin şeydir.”

Müslim, Zühd: 1; Tirmizi, Zühd 31 Hn: 2342 ve diğerleri.ž Tirmizi: Bu hadis hasen sahihtir.

Osman ibn Affan r.a'dan: Nebi sallallahu aleyhi vesellem şöyle buyurdu:

#526 لَيْسَ لِابْنِ آدَمَ حَقٌّ فِي سِوَى هَذِهِ الْخِصَالِ بَيْتٌ يَسْكُنُهُ، وَثَوْبٌ يُوَارِي عَوْرَتَهُ، وَجِلْفُ الْخُبْزِ وَالْمَاءِ
“Adem oğlunun şunlardan başka şeylerde hakkı yoktur: Oturacağı bir ev, vücudunu örtecek bir elbise, ekmek ve su.”

Tirmizi, Zühd 30 Hn: 2341; Darimi, Rikak: 10 ve diğerleri.ž Tirmizi: Bu hadis hasen sahihtir. Bu hadisin sözleri Hureys b. Sâib’in rivâyetidir. Ebû Dâvûd, Süleyman b. Selm el Belhî’den işittim şöyle diyordu: Nadr b. Şümeyl şöyle derdi: Hadiste geçen “Cif-ül hubzi”nin manası yanında katık olmayan ekmek demektir.

Enes ibn Malik r.a. dedi ki: Rasülullah sallallahu aleyhi vesellem şöyle buyurdu:

#524 يَهْرَمُ ابْنُ آدَمَ وَيَشِبُّ مِنْهُ اثْنَتَانِ: الْحِرْصُ عَلَى الْعُمُرِ، وَالْحِرْصُ عَلَى الْمَالِ
“Ademoğlu ihtiyarladıkça iki yönü gençleşir; uzun ömürlü olmak ve çok mal elde etmek.”

Müslim, Zekat: 38; Tirmizi, Zühd 28 Hn: 2339; İbn Mace, Zühd: 27 ve diğerleri.ž Tirmizi: Bu hadis hasen sahihtir.

Ebu Hüreyre r.a. dedi ki: Nebi sallallahu aleyhi vesellem şöyle buyurdu:

#523 قَلْبُ الشَّيْخِ شَابٌّ عَلَى حُبِّ اثْنَتَيْنِ: طُولُ الْحَيَاةِ وَكَثْرَةُ الْمَالِ
“İhtiyarın kalbi uzun ömür ve fazla mal elde etmeye karşı gençtir.”

Müslim, Zekat: 38; Tirmizi, Zühd 28 Hn: 2338; İbn Mace, Zühd: 27 ve diğerleri.ž Tirmizi: Bu hadis hasen sahihtir.

Enes ibn Malik r.a. dedi ki: Rasülullah sallallahu aleyhi vesellem şöyle buyurdu:

#522 لَوْ كَانَ لِابْنِ آدَمَ وَادِيًا مِنْ ذَهَبٍ لَأَحَبَّ أَنْ يَكُونَ لَهُ ثَانِيًا، وَلَا يَمْلَأُ فَاهُ إِلَّا التُّرَابُ، وَيَتُوبُ اللَّهُ عَلَى مَنْ تَابَ
“Ademoğlunun iki vadi dolu altını olsa üçüncü vadinin de kendisinin olmasını ister. Ne var ki insan oğlunun ağzını ancak toprak doldurur. Yine de Allah tevbe edenin tevbesini kabul eder.”

Müslim, Zekat: 39; Tirmizi, Zühd 27 Hn: 2337; Darimi, Rikak: 62 ve diğerleri. Tirmizi: Bu konuda Übey b. Kab, Ebu Said, Aişe, İbn Zübeyr, Ebu Vakid, Cabir, İbn Abbas ve Ebu Hüreyre’den de hadis rivâyet edilmiştir. Tirmizi: Bu hadis bu şekliyle hasen sahih garibtir.